Måltider - 6 mdr.

16. maj 2009

Alder:
6 mdr.

Måltider - 6 mdr.

Hej Helen.

Så har jeg meldt mig ind:-) Har længe fuldt med i din brevkasse og synes nu at jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg har en datter som fyldte 6 mdr. i går. Hun vejer 8,6 kg og er 73 cm lang så hun stortrives. Hun er altid glad og smilende og er motorisk rigtig godt med i udvikling. Hun lægger sig altid til at sove når vi putter hende. Græder stort set aldrig, så hun er på ingen måder et frustreret barn. Så jeg har ingen bekymringer omkring hendes udvikling og trivsel.

Jeg havde besøg af shpl. i går til 6 mdr. besøg og hun forvirrede mig lidt omkring mad til min datter. Er ellers enormt glad for min meget kompetente og energiske sundhedsplejerske. Katrine er flaskebarn og har fra hun var 4,5 mdr fået 2 skemåltider dagligt.

Vores dag ser således ud i store træk med lidt afvigelse i tidsplanen alt efter hvornår hun står op.

kl. 7: står op. Får flaske. Spiser ikke så meget om morgnen.
Kl. 9.45: flaske
10.00: puttes til formiddagslur. Sover 1-2 timer
kl. 12.30 Grød + frugtmos
kl. 13-13.30: Flaske
kl. 14.30-15: Puttes til eftermiddagslur. Sover 1-2 timer. Flaske når hun står op.
kl. 18-18.30: grønsagsmos
kl. 19.30-19.45: flaske
kl. 20: puttes

Hun vågner oftes kl. 6-7 og er vågen ca. 3 timer ad gangen. Efter den sidste lur er hun dog nogle gange vågen 4-4,5 time inden hun puttes for natten. Hun følger meget godt "bogen" med 10-11 timers søvn om natten og 3-4 timer om dagen fordelt på 2 lure.

Nogle dage får hun stadig en powernap inden aftensmad hvis de 2 lure i løbet af dagen har været korte, men de sidste par uger er den oftest blevet sprunget over. Hun er de sidste par uger begyndt at sove hele natten uden mad, altså 10-11 timer. Nogle nætter vågner hun dog omkring kl. 4. Hun kalder ikke mad men vil ikke rigtig falde til ro igen. Så henter jeg flasken, fordi jeg ...

Annonce

... alligevel er vågnen og så falder hun i søvn med det samme efter hun har spist.

Min shpl. mener at jeg bare skal tilbyde hende vand, så hun lærer at det ikke er spændende at vågne, når hun nu sover hele natten igennem nogle dage. Hvis det bliver ved med at hun vågner omkring kl. 3-4, siger hun at så kan vi give hende en flaske inden vi går i seng kl. 22-23.

Min shpl. snakkede i går om at vi skal til at øge skemaden så hun får 3-4 måltider ved 7 mdrs alderen. Gerne starte nu på havregrød eller øllebrød til morgen. Jeg snakkede med hende om at min datter stadig ikke altid spiser 1-1,5 dl. skemad, så hun mente at min datter ikke længere skal have flaske efter sin skemad, fordi hun nok har fundet ud af at flasken kommer bagefter skemaden og så spiser hun ikke så meget. Men synes egentligt at hun spiser rigtig fint og vil det meget gerne.

Shpl. mener at jeg nu bare skulle tilbyde hende mme i kop efter måltidet. Jeg tænker bare at så får hun da ikke meget mælk i døgnet. Har også i går og i dag trukket flasken lidt længere efter skemåltidet til middag, (normalt får hun den ca. ½ time efter måltidets ende), med det resultat at hun bliver råbende og når jeg giver hende flasken spiser hun hurtigt 200 ml. Normalt spiser hun kun mellem 130-180 ml ad gangen. Om morgenen ofte kun 100 ml. Hun er ikke den store morgenspiser selvom det måske er 11-12 timer siden hun har spist, men så plejer hun at spise godt af formiddagsflasken.

Egentlig synes jeg selv at det ser fint ud nu, hvis jeg begynder at tilbyde havregrød eller øllebrød til morgen og noget til hånden til måltiderne. Og frisk frugt og frugtmos sammen med formiddags- og eftermiddagsflasken. Og selvfølgelig begynder på kød og fisk.

Kan du ikke hjælpe mig med en plan over døgnet med hensyn til måltider?

Tak for en god brevkasse.

Venlig hilsen
Stinne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor